textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | piatok 26. apríl 2024 | meniny: Jaroslava

Občan

vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

celý rozpis
kam dnes

DUŠAN MAKOVICKÝ SA OBESIL VO SVOJOM RODNOM DOME Mestské divadlo Žilina (19:00)

Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach Rajecké Teplice

JÓZEF ROBAKOWSKI / Videomasochizmy Považská galéria umenia, Žilina

Hradné expozície Budatínsky hrad, Žilina

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

Komunitné plánovanie

Komunitné plánovanie – vec verejná

Čo je komunitné plánovanie?
Je to jedna zo základných metód riadenia rozvojových procesov. Jej obsahom je absorbovať názory celej komunity/mesta, ktoré umožnia spracovať podkladové materiály pre rôzne oblasti verejného života.

Charakteristickými znakmi komunitného plánovania sú:

  • zapájanie sa čo možno najväčšej skupiny obyvateľov s cieľom najlepšej reflexie konkrétnej situácie v meste,
  • dialóg a vyjednávanie postavené na rovnosti a názorovej pluralite,
  • dosiahnutie výsledku, ktorý je prijatý a podporovaný väčšou časťou účastníkov.

Čo je komunitné plánovanie SOCIÁLNYCH SLUŽIEB?

  • KPSS je metóda, ktorou je možné na úrovni mesta plánovať sociálne služby tak, aby zodpovedali miestnym špecifikám a potrebám jednotlivých občanov,
  • KPSS je otvorený proces zisťovania potrieb a zdrojov a hľadanie najlepších riešení v oblasti sociálnych služieb.


Čo je hlavným CIEĽOM komunitného plánovania sociálnych služieb?

  • identifikovať sociálne problémy mesta a zvoliť stratégiu ich riešenia a to zo zreteľom na klienta, poskytovateľov služieb, technickej vybavenosti a pod.,
  • predchádzať sociálnemu vylúčeniu, chudobe, sociálnej odkázanosti a prehlbovaniu týchto negatívnych spoločenských javov,
  • naviesť aktívny dialóg k daným problémom mesta a hľadať aktívne riešenia konkrétnych problémov v spolupráci mesto – občania – priami poskytovatelia sociálnych služieb a v neposlednom rade aj samotní užívatelia a klienti sociálnej intervencie,
  • rozširovať a čo možno v najväčšej miere skvalitniť poskytovanie sociálnych služieb v meste a i.

Kto sú ÚČASTNÍCI komunitného plánovania sociálnych služieb?

Na trhu sociálnych služieb sa podieľajú traja aktéri – užívateľ, poskytovateľ, objednávateľ. Tieto tri skupiny sa sústavne a priebežne schádzajú a rokujú spolu o dohode, ako čo najlepšie naplniť predstavy a požiadavky každého z nich.

Kto je UŽÍVATEĽOM sociálnych služieb?

  • tí, ktorí služby prijímajú, sú im poskytnuté alebo sa im poskytujú v súčasnosti, prijímali ich v minulosti, alebo im budú poskytnuté v budúcnosti,
  • tí, ktorí k naplneniu svojich potrieb a predstáv potrebujú pomoc sociálnych služieb. Užívateľom sa môže stať v priebehu svojho života každý občan.

Kto je POSKYTOVATEĽOM sociálnych služieb?

  • tí, ktorí služby prevádzkujú, uskutočňujú, dodávajú, poskytujú či v štátnych alebo v súkromných zariadeniach klientom, alebo doma svojim príbuzným a blízkym.
  • tí, ktorí vytvárajú projekty na zachovanie a rozširovanie svojich zariadení, pracovných miest a služieb, ktoré poskytujú


Kto je OBJEDNÁVATEĽOM sociálnych služieb?

  • tí, ktorí službu platia, zriaďujú, objednávajú, organizujú a zabezpečujú na ne výberové konanie, predovšetkým štátna správa, samospráva, voľbami poverení zástupcovia, ale aj nadácia alebo agentúry,
  • obvykle majú spracované plány strategického rozvoja sociálnych služieb.
     

Čo je základnou PRIORITOU komunitného plánovania sociálnych služieb?

  • partnerstvo medzi všetkými účastníkmi, ich vzájomná a otvorená spolupráca,
  • hľadanie zdrojov a potenciálu pre zaistenie služieb v komunite,
  • dostupnosť informácií – zaistenie dobrej informovanosti o oblasti sociálnych služieb všetkým členom komunity,
  • uvedomujúc si súvislosti – sociálne služby musia byť hodnotené a riešené v súvislosti s ďalšími službami občanom, napr. zdravotnými, voľnočasovými a zdelávacími aktivitami,
  • verejný záujem – komunitný plán musí byť verejnou vecou a verejnosťou kontrolovaný,
  • kompromis predstáv a možností, požiadaviek a dostupných zdrojov.

Aký je prínos komunitného plánovania sociálnych služieb pre MESTO?
Proces komunitného plánovania umožňuje , aby sociálne služby zodpovedali zisteným miestnym potrebám a reagovali na lokálnu odlišnosť, a tiež združovali súčasné zdroje a zefektívnili ich využitie. Komunitné plánovanie zvyšuje dostupnosť a kvalitu sociálnych služieb a rozširuje alebo optimalizuje ich ponuku.

Aký je prínos komunitného plánovania sociálnych služieb pre OBČANA?
Umožňuje občanom účasť a zapojenie sa do procesu prípravy a uskutočňovania plánu sociálnych služieb v komunite, zvyšuje sa tak ich podiel na rozhodovaní o tom, kým budú zabezpečované, akú budú mať formu a v akej kvalite budú poskytované.

Čo je VÝSLEDKOM komunitného plánovania?
Výsledkom komunitného plánovania bude komunitný plán, ktorý stanovuje krátkodobé ciele a priority a smeruje k dosiahnutiu dlhodobej vízie rozvoja sociálnych služieb v regióne. Zároveň obsahuje systém sledovania a hodnotenia postupu a priebežného podávania správ komunite a finančné krytie navrhovaných aktivít.