textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | utorok 7. máj 2024 | meniny: Monika
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

celý rozpis
kam dnes

Expozície Čičmany Čičmany

Výstava – Patróni Poľska 2024 Krajská knižnica, Žilina

PRVÉ MÚZEUM INTERMÉDIÍ III / Nežná sila Považská galéria umenia, Žilina

Králi oblohy Budatínsky hrad, Žilina

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

tlač, návrat 31.08.2009 | Peter Hapčo

Spotrebiteľská poradňa – Ako je to s odborným posudkom

Podľa poslednej novelizácie Zákona o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z.z., ak predajca neuzná reklamáciu, musí výrobok nechať posúdiť odbornému znalcovi. Novelizácia z októbra 2008 síce dala väčšie možnosti spotrebiteľovi pri reklamácii, ale zároveň umožnila, aby oprávnenosť reklamácie mohol posúdiť aj vykonávateľ záručných opráv.

Spotrebiteľ nielenže nevie, či ten, ktorého predajca uvádza ako vykonávateľa odborného posudku, je tou určenou osobou podľa zákona, ale ani nevie, či bol naozaj posudzovaný ten jeho reklamovaný výrobok. Pretože predajcovi zákon neurčuje vydať spotrebiteľovi aspoň kópiu odborného posudku.

Všetko závisí od serióznosti predajcu, ale dôležité je túto kópiu si žiadať. Predajca nemá dôvod ju spotrebiteľovi nevydať. Ak však je pochybnosť, či odborný posudok vykonala naozaj určená osoba podľa zákona, je potrebné sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu a požiadať ich o kontrolu.

Ak je spotrebiteľ presvedčený, že výrobok má naozaj chybu, ktorú on nespôsobil, môže požiadať akreditovanú skúšobňu o nový odborný posudok a ak tento bude v jeho prospech, predajca musí uznať reklamáciu a vrátiť peniaze za tovar i za prevedený odborný posudok.

Zdá sa teda, že novelizácia zákona o ochrane spotrebiteľa ešte skomlikovala a znepriehľadnila reklamačné konanie. To nás spotrebiteľov však nesmie odradiť od presadzovania si svojich práv. Ak budeme ľahostajní a za svoje peniaze nebudeme žiadať kvalitné výrobky, sami sa pričiníme o to, že na našom trhu sa budú predávať nepodarky.

A ešte jedna rada: zákonná záručná doba je na všetky výrobky dva roky (24 mesiacov). Ak Vám teda predajca bude tvrdiť, že na niektoré výrobky, alebo súčiastky je kratšia záručná doba, nemá pravdu. Predĺžiť ju môže, ale skrátiť nie!

Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Rady a informácie zo Spotrebiteľskej poradne zriadenej v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline sú publikované v regionálnych médiách a na webovej stránke mesta www.zilina.sk. Mesto Žilina zriadilo Spotrebiteľskú poradňu v klientskom centre v novembri 2008 za účelom poradiť občanom vo veciach reklamácií, hrozieb exekúcie, či iných spotrebiteľských otázok. Poradňu je možné navštíviť osobne, kontaktovať telefonicky, alebo mailom.

Spotrebiteľská poradňa je k dispozícii vždy v pondelok od 11.00 do 14.00 h a v stredu od 13.00 do 16.00 h v klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Kontaktovať je možné na čísle 041/706 35 16, 0908 532 572, alebo na mailovej adrese spotrebitel@zilina.sk.

článok bol zobrazený 5219 krát zdroj: www.zilina.sk