Čo drôt spojil, čas nerozdelí… Budatínsky hrad, Žilina
Výstava - Žofia Bosniaková Krajská knižnica, Žilina
Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach Rajecké Teplice
Králi oblohy Budatínsky hrad, Žilina
ďaľšie podujatiatlač, návrat 17.08.2009 | Peter Hapčo
Základom pre riešenie vzťahov medzi spotrebiteľom a predajcom je od roku 1992 Zákon o ochrane spotrebiteľa. Keďže po vstupe do Európskej únie mnohé jeho paragrafy stratili aktuálnosť, v roku 2007 bol vytvorený úplne nový zákon. Tento platil do 30 októbra 2008. Od 1. novembra platí jeho novelizácia, ktorá má význam pre spotrebiteľa hlavne v §18. O tento paragraf viedli spor predajcovia hneď od jeho začiatku a hoci spotrebitelia jeho znenie ešte ani nepoznali, už kričali, že ich to poškodzuje.
Dlhá polemika vyústila do zmien, ktoré sú konkrétnejšie a zdajú sa ešte ústretovejšie spotrebiteľovi, čo znova vyvolalo búrku nevôle u predajcov. Ide predovšetkým o postup pri riešení neuznanej reklamácie.
Predajca neuzná reklamáciu, ale spotrebiteľ je presvedčený, že chyba je v nekvalitnom výrobku a nie v jeho používaní, ako argumentuje predajca. Čo ďalej?
Ak sa chyba vyskytla do 12 mesiacov od zakúpenia, spotrebiteľ požiada predajcu, aby výrobok na svoje náklady zaslal na odborný posudok. Ak sa chyba vyskytla po 12 mesiacoch používania, predajca je povinný na doklad o vybavení reklamácie uviesť meno a adresu, komu môže výrobok na odborný posudok spotrebiteľ zaslať. Náklady na tento posudok znáša predajca bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia.
Na prvý pohľad sa zdá, že zákon jednoznačne a tvrdo obhajuje záujmy spotrebiteľa. Tento názor však úplne vyvracia § 2, v ktorom sa dopĺňa, že predajca môže požiadať o odborný posudok aj osoby oprávnené výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Toto ustanovenie úplne paralizuje všetky výhody, ktoré údajne zákon spotrebiteľovi umožňuje. Pretože záručná opravovňa, alebo servisné stredisko je väčšinou vo výhodnom zmluvnom vzťahu s výrobcom, alebo je dokonca jeho externým pracoviskom. Tým sa stáva posudok neobjektívny voči spotrebiteľovi. Dokonca objavujú sa skúsenosti, že predajca pri zamietnutí reklamácie už uvádza aj posudok servisného pracoviska. V tom prípade sa spotrebiteľ stáva bezmocnou hračkou v rukách predajcu. Ak by chcel pokračovať v spore, musel by si na vlastné náklady zabezpečiť odborný posudok od akreditovanej skúšobne a o právoplatný výsledok sa súdiť.
Dalo by sa to vyjadriť aj našim starým osvedčeným porekadlo, že zákonodarci dali do rúk občanovi zákon tak, aby bola aj ovca celá aj vlk sýty.
Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra
článok bol zobrazený 7824 krát zdroj: www.zilina.sk
Súvisiace články
Užitočné odkazy | Oznamy a zápisnice | Mestské zastupiteľstvo | Školstvo a mládež | Zaujíma Vás |
Copyright © 2013 Mesto Žilina | design: Libor Štípala | vytvorilo: Mam multimedia, s.r.o.
Partneri mesta Žilina:Internetové stránky a e-mail server pre mesto Žilina zdarma spravuje a technicky prevádzkuje spoločnosť MaM multimedia, s.r.o.. Prevádzkovateľ má právo poskytovať na stránkach reklamný priestor tretím osobám. Všetky textové, grafické a iné obsahové materiály sú chránené autorským zákonom. Rozširovanie obsahu s výnimkou mestských dokumentov zverejnených na zákl. prisl. zákonov, je možné len s písomným súhlasom mesta Žilina, resp. prevádzkovateľa stránok.