textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | utorok 7. máj 2024 | meniny: Monika
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

celý rozpis
kam dnes

Hradné expozície Hrad Strečno

SVÄTOSŤ AKO OVOCIE DUCHA SVÄTÉHO budova spoločnosti HOUR, M. R. Štefánika 33, Žilina

Králi oblohy Budatínsky hrad, Žilina

Hradné expozície Budatínsky hrad, Žilina

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

tlač, návrat 20.07.2009 | Peter Hapčo

Spotrebiteľská poradňa – Keď nám čistiareň poškodí odev

Bývame prekvapení tým, že šaty neboli dostatočne vyčistené, po vyčistení došlo k zmenám vo farbe, k zrazeniu, alebo rozpadu látky, prípadne k ďalším nepríjemným zisteniam. V takýchto prípadoch sa voči čistiarňam uplatňuje reklamácia kvality čistenia v prípade zlého vyčistenia, alebo náhrady škody v prípade poškodenia.

Reklamácia kvality čistenia a uplatňovania náhrad škôd patrí k najviac problematickým, lebo je väčšinou náročné preukazovať priame zavinenie čistiarne. Obvykle sa nedá vyhnúť vyžiadaniu odborného posudku u špecializovaných odborníkov. Spracovanie posudku je časovo náročnejšie a teda aj finančne nákladnejšie.

Sú odborné posudky, ktoré dávajú za pravdu čistiarňam, a to hlavne u látok ktoré pri uskladnení boli napadnuté moľami. Takéto napadnutie nie je na prvý pohľad ani zrejmé a prejaví sa to poškodením po vyčistení. Často sú reklamácie čistiarňami odmietané, a to hlavne vtedy, ak si zákazník vyčistený výrobok vyzdvihne a reklamáciu sa snaží uplatniť po dlhšej dobe.

V súčasnej dobe sa na našom trhu nachádza nepreberné množstvo rôznych nových látok, najmä z dovozu. Informácie o ich kvalite, materiálovom zložení, chemickej úprave a podmienkach pre ich údržbu a ošetrovanie sú obmedzené a mnohokrát žiadne, i keď je to v rozpore s príslušnými predpismi. Ak sa nám odev, ktorý si chceme kúpiť páči, iné kritériá nás už nezaujímajú. A stáva sa, že takýto odev nemá ani symboly ošetrenia. Problém potom nastáva, ak sme nútení ho dať vyčistiť do čistiarne.

Symboly ošetrovania a materiálového zloženia sa umiestňujú na všité stužky priamo na výrobok, na priložené výsačky, alebo etikety, v návodoch na ošetrovanie, na obaloch. V prípade zakúpenia metráže je dobré nechať si údaje o spôsobe ošetrovania vyznačiť na doklad o kúpe. Z látky použitej na šitie je dobré nechať si ústrižok aspoň vo veľkosti 10x10 cm.

Pozor! Všité stužky s materiálovým zložením a symbolmi ošetrenia nikdy neodstrihávajte. Ak ste si kúpili kvalitný odev, alebo látku, radšej si doklad o zakúpení odložte. Pri reklamácii v čistiarni a žiadosti o náhradu škody ho budete potrebovať.

Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Rady a informácie zo Spotrebiteľskej poradne zriadenej v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline sú publikované v regionálnych médiách a na webovej stránke mesta www.zilina.sk. Mesto Žilina zriadilo Spotrebiteľskú poradňu v klientskom centre v novembri 2008 za účelom poradiť občanom vo veciach reklamácií, hrozieb exekúcie, či iných spotrebiteľských otázok. Poradňu je možné navštíviť osobne, kontaktovať telefonicky, alebo mailom.

Spotrebiteľská poradňa je k dispozícii vždy v pondelok od 11.00 do 14.00 h a v stredu od 13.00 do 16.00 h v klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Kontaktovať je možné na čísle 041/706 35 16, 0908 532 572, alebo na mailovej adrese spotrebitel@zilina.sk.

článok bol zobrazený 9981 krát zdroj: www.zilina.sk