Drotárstvo – (ne)uveriteľný príbeh jedného remesla Budatínsky hrad, Žilina
Expozícia Jánošík a Terchová Obecný úrad Terchová
Expozície Čičmany Čičmany
Hradné expozície Budatínsky hrad, Žilina
ďaľšie podujatiatlač, návrat 13.07.2009 | Peter Hapčo
V poslednom čase dostávame do poradne sťažnosti o neúmerných poplatkoch za jednoduché administratívne služby žilinského Byttermu. Napríklad, ak vlastník predáva byt a pre katastrálny úrad potrebuje potvrdenie o zaplatení všetkých poplatkov, za vypísanie takéhoto dokladu si Bytterm, a.s. účtuje 33,19 eur. Ak je byt k určitému termínu vysporiadaný a nový vlastník je už zaregistrovaný, Bytterm, a.s. pýta od starého vlastníka zálohovú platbu na ďalšie tri mesiace.
Ako sa brániť proti takýmto nehoráznym nárokom správcu bytu?
Existuje predsa Zmluva o správe bytu, ktorá obsahuje všetky náležitosti vzťahu správcu a vlastníka bytu. Ak takáto zmluva neobsahuje uvedené požiadavky správcu, nemôže ich od vlastníka žiadať. Naopak, zálohové platby za služby sa platia podľa zmluvy mesiac vopred a teda pri predaji bytu má vlastník nárok na vrátenie tejto vopred zaplatenej zálohy. Správca je tiež povinný do 31. mája predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok, najmä o finančnom hospodárení a o stave spoločných častí a zariadení domu, ako aj o ďalších podstatných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu. Vlastník bytu si musí uvedomiť, že správca na základe zmluvy iba vykonáva služby tak, aby bol zabezpečený komfort jeho bývania. Nesmie si nechať vnútiť jeho vlastné podmienky. Ak akákoľvek zmena nebola odsúhlasená väčšinou vlastníkov v dome, nemôže svojvoľne stanovovať rôzne poplatky a vyhrážať sa sankciami.
Základom správy je zabezpečenie dodávok energií a ďalších médií pre spravovaný objekt. Ide o dodávku vody, elektrickej energie, servis výťahových zariadení, vykurovanie domu, príprava teplej úžitkovej vody. Tiež zabezpečenie revízie a pravidelných prehliadok technických zariadení a odstraňovanie zistených chýb.
Do 31. mája obdržali vlastníci bytov a nájomníci aj vyúčtovanie nákladov za uplynulý rok. Niektorí boli prekvapení vysokými nedoplatkami a zostali bezradní, čo s tým. Sú presvedčení, že nedoplatky sú neoprávnené a nevedia ako sa brániť. V prvom rade je potrebné túto chybu reklamovať, najlepšie do 30 dní od obdržania vyúčtovania priamo u správcu. Ak správca nie je ochotný adekvátne posúdiť sťažnosť a vlastník s vysvetlením nie je spokojný, v prípade dodávky tepla sa môže obrátiť na krajský inšpektorát Štátnej energetickej inšpekcie, v prípade ostatných služieb na príslušný krajský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie. Ak má pochybnosť, či cena za energie stanovená Úradom pre reguláciu sieťových odvetví nie je dodržaná, môže sa zo sťažnosťou obrátiť priamo na ÚRSO. Ak sme naozaj presvedčení, že pri vyúčtovaní sme boli poškodení, máme to potvrdené odborníkmi i kontrolnými orgánmi a správca nerešpektuje tieto skutočnosti, nezostáva nám nič iné, len podať žalobu na súd.
Vždy však musíme mať na zreteli, že správca nie je náš nadriadený, ale iba spravuje náš majetok. Napokon je už v súčasnosti dosť odborne zdatných firiem, ktoré po dohode so všetkými vlastníkmi v dome môžeme požiadať o správu nášho majetku.
Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra
článok bol zobrazený 7781 krát zdroj: www.zilina.sk
Užitočné odkazy | Oznamy a zápisnice | Mestské zastupiteľstvo | Školstvo a mládež | Zaujíma Vás |
Copyright © 2013 Mesto Žilina | design: Libor Štípala | vytvorilo: Mam multimedia, s.r.o.
Partneri mesta Žilina:Internetové stránky a e-mail server pre mesto Žilina zdarma spravuje a technicky prevádzkuje spoločnosť MaM multimedia, s.r.o.. Prevádzkovateľ má právo poskytovať na stránkach reklamný priestor tretím osobám. Všetky textové, grafické a iné obsahové materiály sú chránené autorským zákonom. Rozširovanie obsahu s výnimkou mestských dokumentov zverejnených na zákl. prisl. zákonov, je možné len s písomným súhlasom mesta Žilina, resp. prevádzkovateľa stránok.