textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | utorok 7. máj 2024 | meniny: Monika
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

celý rozpis
kam dnes

PRVÉ MÚZEUM INTERMÉDIÍ III / Nežná sila Považská galéria umenia, Žilina

Stredoveká dedina Paseka Hrad Strečno

Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach Rajecké Teplice

Výstava - Žofia Bosniaková Krajská knižnica, Žilina

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

tlač, návrat 08.06.2009 | Peter Hapčo

Spotrebiteľská poradňa – Oklameme vás fantastickou zľavou

Prichádza čas letných výpredajov. Sezónny tovar ponúka väčšina predajcov a priemerná výška zliav sa pohybuje okolo 50 percent. Psychologický a vizuálny klam sa snažia predajcovia zneužiť na každom kroku. Napríklad na informačný leták napíšu „zľava až do 70 %“. To „do“ však napíšu malým, takmer neviditeľným písmom a spotrebiteľ si ani nevšimne, že vlastne tá zľava nebola taká vysoká. Je rád, že nakúpil lacnejšie. Ľudia tiež využívajú skôr prvé kolá zliav, než aby čakali na ďalšie, pri ktorých je tovar ešte lacnejší.

Nie vždy však predajcovia informujú spotrebiteľov o cene zlacneného tovaru správne. Na zlacnenom tovare uvedú napríklad nižšiu cenu a až pri platení pri pokladni zákazník zistí, že tovar bude stáť podstatne viac. Tvrdenie obchodníkov, že ide o chybu, ktorá sa stala nedopatrením pri preceňovaní a platí teda cena ktorú udáva pokladňa, je v rozpore so zákonom. Skôr počítajú s tým, že keď si už zákazník vybral a tovar sa mu páči, zaplatí aj vyššiu cenu.

Ďalšou klamlivou praktikou obchodníkov býva to, že pri zľavách strhnú pôvodnú cenu, alebo ju prelepia novou cenou, aby ju zákazník už nevidel – a nemal teda možnosť porovnať.

Ďalšou fintou je, že predajcovia uvádzajú zľavy len v percentách. Na tovare musí byť vždy uvádzaná konkrétna suma vypočítaná po zlacnení. Pokiaľ teda obchodník na zlacnenom tovare uvedie, že „pri platení vám pôvodnú sumu znížime o 30 %“, porušuje zákon o ochrane spotrebiteľa a dopúšťa sa opäť klamlivých obchodných praktík.

Klamlivé obchodné praktiky sú síce v zákone o ochrane spotrebiteľa dosť podrobne uvádzané, ale obtiažne je ich dokazovať a za ne aj postihovať. Pracovníci SOI o tom vedia svoje. Preto je lepšie dobre si zvážiť ešte vopred čo kupujeme, za čo kupujeme a za akých podmienok. Nenechajme si obmedziť našu slobodu v rozhodovaní!

Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Rady a informácie zo Spotrebiteľskej poradne zriadenej v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline sú publikované v regionálnych médiách a na webovej stránke mesta www.zilina.sk. Mesto Žilina zriadilo Spotrebiteľskú poradňu v klientskom centre v novembri 2008 za účelom poradiť občanom vo veciach reklamácií, hrozieb exekúcie, či iných spotrebiteľských otázok. Poradňu je možné navštíviť osobne, kontaktovať telefonicky, alebo mailom.

Spotrebiteľská poradňa je k dispozícii vždy v pondelok od 11.00 do 14.00 h a v stredu od 13.00 do 16.00 h v klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Kontaktovať je možné na čísle 041/706 35 16, 0908 532 572, alebo na mailovej adrese spotrebitel@zilina.sk.

článok bol zobrazený 5690 krát zdroj: www.zilina.sk