textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | nedeľa 12. máj 2024 | meniny: Pankrác
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

celý rozpis
kam dnes

MATINÉ PRE DETI A RODIČOV: ROZPRÁVKY MAMY HUSI Dom umenia Fatra, Žilina (16:00-17:00)

Stredoveká dedina Paseka Hrad Strečno

Výstava - Žofia Bosniaková Krajská knižnica, Žilina

Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach Rajecké Teplice

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

tlač, návrat 16.06.2003 | Žilinské noviny

Za rok prepravia vyše 54 miliónov osôb

Žilina – Najazdených takmer 22 miliónov kilometrov a prepravených 54,4 miliónov osôb - to je ročný výkon v dopravnej činnosti Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), a. s., v Žiline za minulý rok a aj tieto ukazovatele žilinskú spoločnosť zaraďujú medzi najväčšie na Slovensku. V prímestskej doprave prepravu osôb zabezpečuje v okresoch Žilina, Bytča, Čadca Martin a Turčianske Teplice, mestskú hromadnú dopravu v Martine, Vrútkach, Čadci a Kysuckom Novom Meste. Okrem toho má aj diaľkovú dopravu osôb na vnútroštátnych a medzinárodných linkách a aktivity v nepravidelnej doprave zabezpečovaním zájazdov. Všetko to podľa slov generálneho riaditeľa SAD, a. s., v Žiline Petra Pobehu realizuje 550 vodičov na 350 autobusoch, ktorých priemerný vek je síce 13 rokov, ale na technických kontrolách všetky spĺňajú prísne zákonné podmienky vďaka kvalitnej údržbe. „Vysoký priemerný vek autobusov je problémom všetkých SAD na Slovensku, lebo sú podkapitalizované a pôsobia v nevyváženom ekonomickom prostredí. Preto SAD nedokáže vytvoriť dostatočné zdroje na normálnu obnovu 10 percent vozidlového parku ročne pri ich desaťročnej životnosti. Pre nás by to znamenalo kúpiť 35 autobusov za rok. Pri priemernej cene okolo 4 mil. Sk za autobus by sme potrebovali investovať 140 miliónov. Reálne zdroje na úrovni platných odpisov dosahujeme však iba do výšky 40 mil. Sk. Máme teda len na 8-9 autobusov, to sa nám aj darí a na tom je postavený investičný plán na bežný rok. Vlani sme mali úspešný hospodársky rok, a tak sme z vlastných zdrojov kúpili až 14 nových autobusov a na 50 ďalších sme vykonali generálne opravy“ hovorí riaditeľ P. Pobeha. Dodáva, že so základným imaním 213 mil. Sk žilinská SAD, ktorej stopercentným akcionárom je Fond národného majetku, je pred predajom 49 percent akcií. Strategický investor by mal navýšiť imanie a zabezpečiť kľúčovú obnovu vozidlového parku pri zachovaní obslužnosti územia v doprave osôb. Rozhodnúť by sa podľa očakávaní malo v najbližšom období.
Text a foto: Ján Filip


článok bol zobrazený 2351 krát